"" Purple Area: Veckans tips 6: Max 3 färger i ett rum!

lördag, december 30, 2006

Veckans tips 6: Max 3 färger i ett rum!

Här kommer en fortsättning på min serie veckans inredningstips. Här tar jag upp mina personliga tips och idéer.

När den enhetliga basen är klar, se veckans tips 2, så är det dags för färg som dekorativt inslag. Med färg menar jag inget neutralt som vitt, svart, beige, grått utan 'riktiga' färger som rött, gult, grönt, blått, rosa, turkos, aqua, magenta m m.

Mitt sjätte tips är: Max 3 'färger' i ett rum!. Max 5 i ett helt hus!. För många färger gör att färgerna konkurrerar om uppmärksamheten och för mycket färger som kämpar mot varandra ger ett rörigt intryck. Använd gärna mycket färg men av ett fåtal valda färger så minskar risken för att det blir alltför rörigt. Det låter kanske lite hårt att bara tillåta 3 färger i ett rum men testa, det funkar faktiskt. Har du möjlighet att bara hålla dig till en eller två färger, ännu bättre. Sen behöver du ju inte hålla dig till exakt samma färgnyans slaviskt utan t ex rött kan gå över lite till rosa eller det blå lite åt turkos.

Försök hitta färger som kompletterar och harmonierar med varandra. Använd dig av dina favoritfärger eller ta fram en bild som du tycker om och plocka ut färgerna därifrån.

3 kommentarer:

JULIEK sa...

Hei, vil ønske deg ett godt nytt år : )

Anonym sa...

Jag håller med om att det bästa är att inte blanda så många färger men det absolut svåraste tycker jag är att inte blanda alltför många träslag. Har man t.ex ekparkett och INTE vill ha ekmöbler så är det svårt (brottas med hur vi skall inreda vårt sovrum och håller på att bli galen på det snart).

Tack för en bra blogg 2006- hoppas du fortsätter i samma anda 2007!

Gott Nytt År!

Anonym sa...

Julie, tack och en riktigt god fortsättning på det nya året!

Katten pejst, jag har upptäckt att man inte behöver vara så noga att alltid ha exakt samma träslag överallt. Det räcker oftast med att man bestämmer sig för ljus eller mörk nyans. Ek har den fördelen att den hamnar lite mittemellan vilket gör att man får rätt stor valmöjlighet egentligen. De flesta lite ljusa ekgolv går bra ihop med tex lönn, ask och björk. Tack för dina kommentarer -Lycka till och god fortsättning på det nya året!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...